Reis- & wandelverslagen
First-Busalp

Zomervakantie 2011 - 01.08.2011

Extract uit het reisverslag "2011 - Meiringen-Wengen"

Vandaag wordt een zonnige dag. Omdat mama graag de Bachalpsee eens bij mooi weer wil zien, besluiten we die richting uit te gaan. In 2007 zijn we voor het eerste samen naar First en de Bachalpsee gegaan (toen voor een deel van de wandeling samen met Tim, Katrien, Charlotte en Hannelore), maar het was toen zeer mistig en besneewd. Daarom dat mama er nog eens heen wil. Papa is er vorig jaar bij mooi weer gepaseerd toen hij van Schynige Platte naar First is gestapt.

De start van de dag is de langste trein-en-kabelbaanreis van deze vakantie. Eerst gaat het met het treintje van Wengen naar Kleine Scheidegg. Daar stappen we over op het treintje naar Grindewald. In Grindelwald is het dan een 10-tal minuten stappen naar de kabelbaan die in 3 etappes naar First gaat. Hier doen we maar liefst 2 uur over! Maar de reis is op zich al een belevenis met constant mooie panaorama's.

Als we in First boven komen, start de 'autostrade' naar de bachalpsee. Het is ongeloofelijk hoeveel mensen op zo'n mooie dag de (ongeveer 40 minuten durende) wandeling doen naar de Bachalpsee. Dit is niet het rustige bergwandelen dat we gewoon zijn. Desalniettemin is het een mooi doel. Als we er aan komen, is de lucht niet helemaal meer wolkenvrij, maar het zicht van de Bachalpsee met daarachter de witte toppen van ondermeer de Lauteraarhorn en Schreckhorn (toppen die we ook - maar dan van de andere zijde - hebben gezien top onze tocht naar de Husegghütte), blijft adembenemend mooi.

We eten onze pick-nick aan de Bachalpsee en stappen dan verder richting Busalp. Dit kan op 2 manieren, maar omdat papa vorig jaar het pad dat richting Faulhorn gaat, reeds gedaan heeft, nemen we de andere optie en stappen we tussen de 2 meren door en gaan we via de voorkant de Reeti-top (de kant van Grindelwald). De achterkant (richting Faulhorn) ontneemt een tijdje de zichten op het Jungfraumassief, maar langs de voorkant blijf je het panorama onveminderd hebben. En het gaat nooit vervelen, want achter elk bochtje of een helling komt toch weer een iets ander zicht te voorschijn.

Na een tijdje komen we aan een punt met een aantal grillige rotsformaties en spleten met opnieuw een panoramisch zicht op grindelwald. Kort daarna komen we aan de Fernandeshitta, dit is het hoogste punt van de dag. Vanaf daar gaat het systematisch omlaag richting Busalp. Eerst door een eerder woest landschap met grote rotsblokken, later door een meer gemoedelijk landschap van alpenweiden.

Als we Busalp in zicht krijgen, zien we er de gele Grindelwaldbussen al staan. Als we er arriveren hebben we echter nog ruim de tijd om iets te drinken (het onbetaalbare uitzicht krijgen we er gratis bij).

Uiteindelijk beginnen we aan onze 2 uur durende trip terug naar het hotel in Wengen. Eerst met de bus tot in Grindelwald en vervolgens met het tandradtreintje naar Kleine Scheidegg en vervolgens naar Wengen. We komen net op tijd aan voor het avondmaal.